piątek, 17 października 2008

WRAŻENIA Z SUSZA

Właśnie wróciłam z Susza gdzie z grupą osób niepełnosprawnych uczestniczyłam w piątej edycji przeglądu artystycznego "Świat Talentów". W przeglądzie tym brały udział osoby niepełnosprawne- uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej i Środowiskowych Domów Samopomocy. Celem imprezy było upowszechnianie dorobku artystycznego osób niepełnosprawnych, integracja poprzez sztukę oraz wymiana i zdobywanie doświadczeń.Uczestnicy przeglądu prezentowali swe talenty w kilku konkursach: kulinarnym, tanecznym, plastycznym, literacko-recytatorskim oraz w konkursie Mini Playback Show. Mam bardzo mieszane uczucia jeżeli chodzi o poziom tej imprezy. Z jednej strony atmosfera była cudowna i doceniam wysiłek, jaki został włożony w przygotowanie wszystkich występów, z drugiej zaś - bardzo raziła mnie infantylność większości przedstawień. W scenerii bardzo przedszkolnej (jak widać na załączonym zdjęciu) prezentowały się dorosłe osoby przebrane za smoki, pszczółki, deklamujące wiersze dla dzieci. Wśród wielu wystąpień były wystąpienia perełki chociażby deklamująca wiersz ks. Jana Twardowskiego Marta Michniej z Elbląga. Bardzo skromnie ubrana, ze zniczem w ręku poruszyła widownię do łez. Główna myśl towarzysząca mi w czasie śledzenia kolejnych prezentacji była taka, że w tworzeniu ich uczestniczyli pedagodzy, terapeuci,którzy utwierdzają trzydziesto- i czterdziestolatków, że bycie pszczółką tańczącą w kółeczko jest o.k. W dodatku szerzą infantylny obraz dorosłej osoby niepełnosprawnej intelektualnie w społeczeństwie. Wiem z obserwacji własnych, że nie musi tak być... Monika Szabla

Brak komentarzy: